Skip links
MEDICAL ACADEMY

قوانین تبلیغات پزشکی، آپدیت 1402

فرید صیدانلو

Vector

۲۱ فروردین ۱۴۰۳

خانه / تبلیغات / قوانین تبلیغات پزشکی، آپدیت 1402
به اشتراک بگذارید
فهرست مطالب

نظام پزشکی ایران برای تبلیغات در حوزهٔ پزشکی اساسنامه‌ای ترتیب داده است که در آن به بندهای مختلفی اشاره می‌کند و می‌گوید دقیقا چه کارهایی مجاز و چه اعمالی در قوانین تبلیغات پزشکی غیر مجاز است. در ادامهٔ این مقاله هم به بندها و مصوبه‌های این اساسنامه اشاره می‌کنیم و هم نسخهٔ اصلی اساسنامهٔ وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی را در اختیار شما قرار می‌دهیم. برای یک فعالیت موثر باید بدانیم در چه حوضچه‌ای به اصطلاح آب‌تنی کنید. نمی‌شود در حوزهٔ حساسی مانند پزشکی و مارکتینگ پزشکی بی‌گدار به آب زد.

قوانین تبلیغات پزشکی ۱۴۰۲‍‍

قوانین تبلیغات پزشکی و هرچه باید دربارهٔ آن بدانید

قوانین تبلیغات پزشکی برای تمامی آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ پزشکی و پزشکانی که قصد تبلیغات برای بازاریابی پزشکی خود دارند لازم‌الاجرا است. به همین دلیل در این قسمت از مقاله به بررسی برخی از مهم‌ترین قواعد و قوانین تبلیغات برای پزشکان و دندانپزشکان اشاره می‌کنیم. این قوانین مصوبه مجلس شورای اسلامی است.

  • نمی‌توان کالاهای آسیب رسان را جهت ارائه خدمات ممنوع است.
  • تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای و شبکه‌هایی که مورد تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیستند ممنوع است.
  • در شبکه‌های مجازی باید تبلیغات مطابق با موازین و قوانین جمهوری اسلامی باشد
  • عبارت‌های تشویقی مانند‌ (تعیین درصد، پورسانت، جایزه از هر شکل مانند قرعه‌کشی و هدیه و ارائه وام جهت دریافت خدمت) ممنوع است
  • از صفات تفضیلی مانند (بهترین، اولین و موارد مشابه) در تبلیغات پزشکان ممنوع است

این‌ها تنها بخشی از این قواعد بود که در پایان مقاله می‌توانید فایل کامل آن را با تمام بندها و ماده ها مشاهده و دانلود نمایید.

مقررات تبلیغات در حوزه بهداشت، درمان و سلامت (پزشکی)

  1. کلیه صاحبان پزشکی و وابسته پزشکی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی و موسسات پزشکی پس از اخذ پروانه‌های لازم، برای تبلیغات خدمات مربوطه موظف به اخذ مجوز کتبی از سازمان نظام پزشکی هستند.
  2. پزشکان و دندانپزشکان عمومی ضمن قید عناوین موجود در پروانه مطب می‌توانند سه رشته مصوب طبابت مورد علاقه خود را بدون ذکر کلمه تخصص در آگهی نام ببرند. کسانی که در یک رشته تخصصی مدرک اخذ نموده‌اند و مایلند در یکی از شاخه‌های آن رشته فعالیت نمایند می‌توانند شاخه فرعی رشته تخصصی خود را بدون ذکر کلمه فوق تخصص در آگهی بیاورند.
  3. موسسات پزشکی در تبلیغات صرفاً مجاز به استفاده از عناوینی هستند که طبق پروانه اخذ نموده‌اند.
  4. درج هرگونه تبلیغات گمراه کننده ممنوع می‌باشد و مرجع تشخیص آن هیات مدیره نظام پزشکی محل می‌باشد.
  5. استفاده تبلیغاتی از صحنه‌هایی که مضر سلامت و بهداشت و به نوعی مروج آنهاست ممنوع است.
  6. متقاضیان تبلیغات مواد و خدمات موضوع این دستورالعمل موظفند قبل از انتشار تبلیغات، مجوز کتبی از سازمان نظام پزشکی کسب نمایند.
  7. سازمان نظام پزشکی موظف است حداکثر ظرف مدت ۱۵ روز نسبت به بررسی و صدور مجوز اقدام نماید.
  8. در مواردی که متقاضی آگهی، به عدم صدور مجوز آگهی معترض باشد موضوع توسط هیات مدیره سازمان نظام پزشکی محل بررسی و اتخاذ تصمیم خواهد گردید.
  9. اعتبار مجوزهای موضوع این دستورالعمل تا ۶ ماه می‌باشد. بدیهی است هر زمان که یکی از شرایط لازم برای تبلیغات منقضی گردد، اعتبار مجوز مورد نظر نیز پایان می‌یابد.
  10. تعرفه بررسی و صدور مجوز تبلیغات موضوع این دستورالعمل سالانه توسط شورای عالی نظام پزشکی تعیین و ابلاغ می‌گردد.
  11. کلیه متخلفان از این دستورالعمل اعم از متقاضیان تبلیغات، رسانه‌ها و چاپخانه‌ها در مراجع قضایی و انتظامی ذیصلاح با شکایت سازمان نظام پزشکی محل تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرند.
  12. تمام و یا آن قسمت از آیین‌نامه‌هایی که مغایر با این دستورالعمل است ملغی ‌می‌باشد و آیین‌نامه و ضوابط قبلی که با این مقررات مغایرت نداشته باشد به قوت خود باقی است.

منبع این بخش

WWW.RASAA.COM

قوانین تبلیغات پزشکی

جمع بندی قوانین تبلیغات پزشکی

به طور کلی قوانین تبلیغات پزشکی بسیار کامل و جامع وضع شده‌اند و از سال ۱۳۸۵ اولین نسخه‌های کامل آن تبیین شد و در دسترس قرار گرفت. متاسفانه بسیاری همچنان از قوانین تبلیغات پزشکی پیروی نمی‌کنند. اما برای فعالیت اصولی بهتر است از این قوانین که در راستای امنیت جان انسان‌ها وضع شده است پیروی کرد.

برای اطلاعات بیشتر درباره قوانین تبلیغات پزشکی و نظام‌نامهٔ نظام پزشکی را در سایت زیر بخوانید:

https://fdo.umsu.ac.ir/

COMMENTS
ثبت دیدگاه شما
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تصور کنید همین حالا دچار دندان درد شدیدی شده‌اید و به پزشک نیاز دارید. در اولین مرحله چه می‌کنید؟ بله، احتمالا به سراغ گوگل می‌روید تا بهترین پزشک این حوزه را پیدا کنید. شاید هم با دوستان خود تماس بگیرید و بخواهید یک پزشک متخصص را به شما معرفی کنند.
5 ویژگی سایت پزشکان که سایت هر پزشکی باید و حتما آن‌ها را داشته باشد را با هم می‌خوانیم. طراحی سایت پزشکی کاری تخصصی است و باید به دست متخصصان این حوزه انجام شود. امروزه وب سایت پزشکی پل بسیار مفیدی برای جذب مراجعان جدید و ایجاد وفاداری در مراجعان پیشین است.
ثبت لوکیشن مطب و کلینیک در گوگل مپ  بسیار به حرفهٔ پزشکی یاری می‌رساند. در دیجیتال مارکتینگ پزشکی ثبت لوکیشن می‌تواند به کمک سئو بیاید تا شما و مطب‌تان را همواره در برابر مخاطبان و مراجعان احتمالی قرار دهد. سرچ در گوگل مدتی است که بر اساس مکان اتفاق می‌افتد

راه های ارتباط مستقیم

نگار شیخان مدیر توسعه خدمات

راه های ارتباط مستقیم

مریم ثانی کارشناس مشاوره خدمات

راه های ارتباط مستقیم

شیدا عیدانی مشاور خدمات دیجیتال

نگار شیخان

نگار شیخان
شیدا عیدانی

شیدا عیدانی

سارا نصیری

سارا نصیری

راه های ارتباط مستقیم

نگار شیخان مدیر توسعه خدمات

راه های ارتباط مستقیم

سارا نصیری کارشناس مشاوره خدمات

راه های ارتباط مستقیم

شیدا عیدانی مشاور خدمات دیجیتال