Skip links
MEDICAL ACADEMY

بازاریابی پزشکی و رمز و راز آن

فرید صیدانلو

Vector

۲۱ فروردین ۱۴۰۳

به اشتراک بگذارید
فهرست مطالب

بازاریابی پزشکی و رمز و راز آن

هر آن چیزی که باید درباره تبلیغات پزشکی بدانید

با رشد تکنولوژی و افزایش روش‌های مراقبت‌های بهداشتی و درمانی، آیا منطقی است که به عنوان یک پزشک فعال در عرصه پزشکی منتظر بمانید تا خودبه‌خود مراجعان به سمت شما بیایند؟ امروزه روز مراجعه‌کنندگان امکان‌ها و انتخاب‌های بسیاری دارند. هدف بازاریابی پزشکی جهت دادن مراجعه‌کنندگان به سمت شما است.

مدیکال مارکتینگ یا بازاریابی پزشکی چیست؟

به طور خلاصه به تمام فعالیت‌هایی که به جذب و نگهداری پایدار مراجعه‌کننده به پزشک و یا مطب و کلینیک می‌پردازد بازاریابی پزشکی و یا مدیکال مارکتینگ می‌گویند. بازاریابی پزشکی به دلیل حساسیت‌های بالایی که دارد با این‌که قوانینی نسبتا مشابه با انواع بازاریابی دارد اما بسیار ظریف است و به مراقبت‌های خاصی نیازمند است. توازن کیفیت و کمیت در بازاریابی برای پزشکان حرف نخست را می‌زند.
برای ورود در این حوزه باید بدانید با چه نوع مراجعی طرف هستید و مراجعان شما بسته به این‌که چه حرفه‌ای دارید (مانند جراح چشم یا دندان‌پزشک) چه توقعاتی دارند و در راستای تحقق این توقعات قدم بردارید. تا در کنار رشد میزان مراجعه‌کننده، بتوانید رابطه‌ای مداوم و مستمر بین مراجع و پزشک نیز ایجاد کنید.

هدف از تبلیغات پزشکی چیست؟

  • رشد برند حرفه‌ای پزشک و حفظ شهرت پزشک و مطب در کنار رشد اعتبار
  • ارتباط دائمی مراجعه‌کننده و پزشک به جهت رشد سلامت جامعه و با هدف بهبود کلی خدمات بهداشت و درمان
  • افزایش مراجعه‌کننده از طریق درست و اصولی 
  • افزایش درآمد پزشک و یا مطب و کلینیک

این اهداف برای محقق شدن به استراتژی‌های دقیق و حساب‌شده‌ای نیازمند هستند. باید بدانید در هر قدمی که برمی‌دارید چه موانعی پیش روی شما است و با استراتژی دقیق موانع را حذف کرده و در نهایت به نتیجه مطلوب برسید.

نکته های بازاریابی پزشکی

بیش از ۷۰ درصد از مراجعان قبل از انتخاب پزشک یا مرکز خدماتی در اینترنت جست‌وجو می‌کنند. این یعنی اهمیت بودن پزشک در فضای اینترنت بسیار زیاد شده است. امروزه اکثر پزشکان و یا مراکز محبوب وبسایت و… دارند و از این طریق راه‌های ارتباطی خود را با مراجعان راحت‌تر کرده‌اند. جا ماندن از این رقابت تنگاتنگ اصلا به نفع پزشکان نیست.

طراحی وب سایت پزشکی شاید اولین قدم برای حضور ثمربخش در بازاریابی پزشکی باشد اما تنها راه نیست.

medical marketing

نکات مهم درباره تبلیغات پزشکی

توجه به بستر آنلاین و آفلاین : همواره سعی داشته باشید که با ترکیبی از این دو بستر حجم ورودی مراجعان را افزایش بدهید. در نهایت هدف این است که مراجعه‌کننده با هر میزان فعالیتی در فضاهای آنلاین و آفلاین شما را به عنوان پزشک  محبوب خود برگزیند

ابزارهای تبلیغات را نادیده نگیرید: به ازای هر استراتژی‌ای یک ابزار مناسب وجود دارد. نکته مهم انتخاب ابزار مناسب است که باید توسط تیم بازاریابی پزشکی شما برگزیده شود. انتخاب مسیر درست هم صرفه اقتصادی دارد و هم در زمان صرفه جویی می‌کند و مسیر شما را به هدف کوتاه‌تر می‌سازد

ایجاد حس خوب در مراجع:  تحقیقات نشان داده است که انسان عموما در جایی که در آن احساس خوبی را تجربه کند بیشتر می‌ماند. ایجاد احساس خوب می‌تواند در بخشی از دکوراسیون مطب شما باشد و یا نوع برخورد و ادبیات منشی شما. این‌که از چه روش‌هایی می‌توانید احساس خوب را ایجاد کنید کاملا شخصی و انحصاری است.

فعالیت مستمر: دست از تلاش نکشید. همیشه و همه‌جا سعی کنید بهترین حضور را داشته باشید تا همواره در اوج بمانید.

انواع روش ها و ابزارهای بازاریابی پزشکی

  • تبلیغات محیطی: شما به عنوان یک پزشک می‌توانید در بسترهایی که در قوانین و مناسبات آمده است تبلیغات موثر داشته باشید. این فعالیت کمک می‌کند همواره در یاد و خاطر مراجعه‌کنندگان بمانید
  • وبسایت پزشکی: اشاره کردیم که سایت پزشکی چه فوایدی دارد. اما در بحث داغ امروز دیگر داشتن یک سایت کافی نیست. سایت پزشکی شما باید از همه جهات مفید باشد. از سرعت لود صفحات گرفته تا میزان چشم‌نوازی آن. بازاریابی پزشکی برای سایت‌های پزشکی برنامه‌های ویژه‌ای دارد
  • سئو پزشکی : فعالیت و حضور یک نکته است. به چشم آمدن نکتهٔ دیگر. سئو سایت پزشکی به دلیلی حساسیت‌هایی که دارد و مداخلهٔ مستقیم آن با جان و سلامتی انسان‌ها بسیار کار سخت و حساسی است که باید توسط متخصص انجام شود. به طور کل فرایند سئو به بهبود رتبه شما در موتورهای جست‌‌وجو می‌انجامد تا در نهایت به اولین انتخاب مراجعه‌کنندگان تبدیل شوید.

 

  • تجهیز و دکوراسیون مطب و کلینیک : این‌که مخاطب و مراجع شما با دیدن فضای مطب چه احساسی داشته باشد بسیار مهم است. دکوراسیون یا به طور کل وسایل و دستگاه‌هایی که در مطب موجود است بسیار می‌تواند به جهت بازاریابی پزشکی یاری برسانند. مشاوره و تجهیز مطب فعالیتی تخصص محور است که به تجربهٔ بالایی در این زمینه نیاز دارد.

 

  • تولید محتوای دقیق و علمی: تولید محتوای پزشکی یکی از بال‌های بازاریابی پزشکی است. محتوای اصولی که می‌تواند خواننده را درگیر کند و به سوالاتش پاسخ بدهد.

 

  • شبکه‌های اجتماعی: هفتاد و پنج درصد مراجعان احتمالی شما وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و توییتر می‌گذرانند. جالب است بدانید اینستاگرام به تنهایی بیش از یک میلیارد کاربر دارد! می‌توانید به عنوان یکی از استراتژی‌های بازاریابی پزشکی، خود را در این شبکه‌ها در ساعاتی که حتی برای تبلیغات پزشکی مرسوم نیست معرفی کنید و از امکانات آن بهره بجویید.

 

  • هویت بصری منسجم : دیده شدن همه چیز است. هرچه بهتر و بیشتر دیده شوید شانس انتخاب شما بالا می‌رود. هویت بصری پزشکی پل بسیار مناسبی برای حفظ ارتباط با مراجعان است. داشتن یک کارت نوبت‌دهی منحصر به فرد می‌تواند شما را همیشه در یاد مراجع نگه‌دارد و مراجعه‌کننده را ملزم به پیوند دائمی با شما سازد

بازاریابی پزشکی چیست؟

 

مزایای بازاریابی پزشکی

بازاریابی و تبلیغات پزشکی مزایای بسیاری برای پزشکان دارد. در ادامه می‌خواهیم به اختصار چند نمونه و مورد از مزایای بازاریابی پزشکی را شرح دهیم.

  1. بهتر دیده شدن شما
  2. افزایش اعتبار پزشک و مجموعه در بین مجموعه‌های رقیب
  3. افزایش مراجعه‌کننده
  4. افزایش درآمد صحیح پزشک
  5. برندسازی و شهرت
  6. مراجعان وفادار

یادتان نرود که:

۱- پیگیری کنید. بعد از خروج مراجع از مطب تازه بخش مهمی از بازاریابی پزشکی آغاز می‌شود. در زمان‌های مستمر به پیگیری او و احوالش بپردازید

۲- رابطه را با ابزارهایی مانند ایمیل و اس ام اس حفظ و دائمی سازید

۳- در روزمره مراجعان حضور داشته باشید

۴- هدف کسب رضایت مراجع باشد

۵- تجربه‌های جدید به وجود آورید.

COMMENTS
ثبت دیدگاه شما
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تصور کنید همین حالا دچار دندان درد شدیدی شده‌اید و به پزشک نیاز دارید. در اولین مرحله چه می‌کنید؟ بله، احتمالا به سراغ گوگل می‌روید تا بهترین پزشک این حوزه را پیدا کنید. شاید هم با دوستان خود تماس بگیرید و بخواهید یک پزشک متخصص را به شما معرفی کنند.
5 ویژگی سایت پزشکان که سایت هر پزشکی باید و حتما آن‌ها را داشته باشد را با هم می‌خوانیم. طراحی سایت پزشکی کاری تخصصی است و باید به دست متخصصان این حوزه انجام شود. امروزه وب سایت پزشکی پل بسیار مفیدی برای جذب مراجعان جدید و ایجاد وفاداری در مراجعان پیشین است.
ثبت لوکیشن مطب و کلینیک در گوگل مپ  بسیار به حرفهٔ پزشکی یاری می‌رساند. در دیجیتال مارکتینگ پزشکی ثبت لوکیشن می‌تواند به کمک سئو بیاید تا شما و مطب‌تان را همواره در برابر مخاطبان و مراجعان احتمالی قرار دهد. سرچ در گوگل مدتی است که بر اساس مکان اتفاق می‌افتد

راه های ارتباط مستقیم

نگار شیخان مدیر توسعه خدمات

راه های ارتباط مستقیم

مریم ثانی کارشناس مشاوره خدمات

راه های ارتباط مستقیم

شیدا عیدانی مشاور خدمات دیجیتال

نگار شیخان

نگار شیخان
شیدا عیدانی

شیدا عیدانی

سارا نصیری

سارا نصیری

راه های ارتباط مستقیم

نگار شیخان مدیر توسعه خدمات

راه های ارتباط مستقیم

سارا نصیری کارشناس مشاوره خدمات

راه های ارتباط مستقیم

شیدا عیدانی مشاور خدمات دیجیتال