Skip links

MEDICAL TIMES

سیر تا پیاز تبلیغ پزشکی، از ایده تا اجرا!

خانه / اخبار و مقالات / سیر تا پیاز تبلیغ پزشکی، از ایده تا اجرا!

فرید صیدانلو

۳۰ فروردین ۱۴۰۳

Vector
فهرست مطالب

تصور کنید همین حالا دچار دندان درد شدیدی شده‌اید و به پزشک نیاز دارید. در اولین مرحله چه می‌کنید؟ بله، احتمالا به سراغ گوگل می‌روید تا بهترین پزشک این حوزه را پیدا کنید. شاید هم با دوستان خود تماس بگیرید و بخواهید یک پزشک متخصص را به شما معرفی کنند.

حال پزشکی برنده این ‌بازی است، که در گوگل و فضای مجازی یا حتی توسط دوستان و آشنایان به شما معرفی شود. اما چه می‌شود که یک پزشک تا این اندازه موفق است که همه و همه او را توصیه می‌کنند، یا مثلا چه می‌شود که پزشکی آنقدر بیمار و مراجعه کننده دارد، که گاهی حتی وقت سر خاراندن هم ندارد، در حالی که پزشکی دیگر نه تنها شهرت چندانی ندارد، بلکه تعداد بیمارانش گاها حتی به حد نصاب هم نمی‌رسد! پاسخ تنها یک کلمه است، تبلیغات، تبلیغات و تبلیغ!

در دنیای پر رقابت پزشکان، تنها تبلیغات است که مانند یک معجزه عمل می‌کند. در ادامه این بخش از مجله مدیـــکال استـــراتژیست، تصمیم داریم‌ شما را با بهترین راهکار‌های تبلیغ پزشکی و نحوه عملکرد آن‌ها آشنا کنیم. پس تا انتهای این بخش، همراه ما باشید.

راهنمای تبلیغ پزشکی

تبلیغ پزشکی چیست؟

وقتی واژه تبلیغات پزشکان را در گوگل سرچ می‌کنید، ده‌ها تعریف گوناگون و متفاوت برایتان نمایش داده می‌شوند.

” تبلیغات پزشکان یعنی استفاده از راهکارها و استراتژی‌هایی خاص، برای جلب توجه مخاطبان به خدمات یک پزشک”

اصلا مفهوم تبلیغات همین است، قرار دادن خدمات یا محصولات در کانون توجه مخاطب، آن هم با امید اینکه فروش یا عرضه اتفاق بیفتد. حال این خدمات می‌توانند دقیقا خدمات مطب یک پزشک متخصص یا یک کلینیک مجهز باشند که قرار است به کاربران نمایش داده شوند.

چرا تبلیغ پزشکی؟ بررسی مزایای فوق‌العاده آن!

چرا تبلیغات برای پزشکان؟ چه سوال به جایی! حال ماهم یک سوال داریم، چرا تبلیغ پزشکی نه؟ اصلا مگر می‌توان از جادوی تبلیغ برای شناخته شدن و موفقیت پزشکان چشم پوشی کرد؟ آن هم در این بازار پر رقابتی که با رقبایی قدرتمند در حرفهٔ پزشکی طرف هستیم.

اما مسئله به همینجا ختم نمی‌شود و تبلیغات برای پزشکان، فاکتورهای فوق العاده زیر را نیز به همراه دارد:

۱_ شهرت و محبوبیت!

هیچکس از شهرت و محبوبیت بدش نمی‌آید، حتی اگر آن شخص یک پزشک باشد! پزشکان با شناخته شدن و کسب شهرت، می‌توانند جایگاه ویژه‌ای نزد بیماران و زیباجویان داشته و مورد اعتماد‌تر باشند.

۲_ یافتن، جذب و حفظ بیماران

تبلیغات پزشکان به شما کمک می‌کند بیماران جدیدی را بیابید، آن‌ها را جذب کنید و مهمتر از همه! بیماران خود را حفظ کنید.

۳_ ایجاد تعامل با بیمار

حدس بزنید وقتی با بیماران تعامل نداشته باشید چه اتفاقی می‌افتد؟ بیمار شما را فراموش می‌کند! آن هم وقتی ده‌ها پزشک همانند شما در این فضا وجود دارند و می‌تواند به راحتی به آن‌ها مراجعه کند. اما با تبلیغ پزشکی یک تعامل و ارتباط دو طرفه میان شما و بیمار شکل می‌گیرد.

در نتیجه وفاداری بیماران و مراجعه کنندگان مطب یا کلینیک نیز افزایش می‌یابد.

۴_ افزایش سودآوری مطب

بالا رفتن سودآوری مطب قطعا مهمترین فاکتوری است که با جذب بیمار اتفاق می‌افتد. حال اغراق آمیز نیست اگر بگوییم با  تبلیغات اصولی، تعداد بیماران یک مرکز پزشکی گاها سر به فلک می‌کشد. اما توجه کنید، فقط و فقط با تبلیغات اصولی!

۵_ قابل آنالیز بودن

تبلیغ پزشکی قابل آنالیز هستند. آن هم یک تحلیل و آنالیز دقیق و حرفه‌ای که درصد پیشرفت کارتان را نشان می‌دهد.

۶_ برندینگ پزشکی

تصور کنید همین حالا به یک پزشک برند و مطرح در سطح کشور تبدیل شده‌اید، همه شما را می‌شناسند و نوبت هایتان تا ۶ ماه آینده کاملا پر شده است. تصورش هم لذت بخش بود نه؟ با تبلیغات در حوزه پزشکان شما به ایجاد آگاهی از برند، جذب مخاطب، تثبیت جایگاهتان در ذهن بیماران و … می‌پردازید. حال نتیجه همه این‌ها هم خلاصه می‌شود به یک چیز: برندینگ و برندسازی پزشکی! برای آشنایی با مزایای اصلی برندینگ پزشکی کلیک نمایید.

بازاریابی و تبلیغ پزشکی

۷ روش شگفت انگیز و خلاقانه برای تبلیغ پزشکی!

و اکنون رسیدیم به نقطه اجرا! برای تبلیغ در حوزه پزشکان روش‌های مختلفی وجود دارد که می‌توانید با اجرای آن‌ها پا به عرصه رقابت بگذارید. مدیـــکال استراتــــژیست در این بخش بهترین روش‌های تبلیغات در این زمینه را معرفی می‌کند:

۱_ تبلیغ دهان به دهان، همان یک کلاغ و چهل کلاغ، اما مثبت!

همه ما داستان یک کلاغ و چهل کلاغ را شنیده‌ایم، تبلیغات دهان به دهان هم دقیقا همین کار را انجام می‌دهد، اما به شکل مثبت و تاثیرگذار! در این روش شما با ارائه خدمات با کیفیت و ارزش آفرین بودن، به بیماران دلیل خاصی می‌دهید تا در موردتان گفتگو کنند.

مثلا با تخفیف در ویزیت، یا ارائه یک خدمت رایگان و یا حتی مشاوره اختصاصی، در هر صورت باید کاری کنید که در ذهن مخاطب باقی بمانید و شما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کند. مثلا به مثال‌های زیر دقت کنید:

” مطب دکتر جهانشاهی جای سوزن انداختن نیست، ۴ ماهی یک بار نوبت میده!

” توام شنیدی میگن عصب کشی دندان تو کلینیک رویال رایگانه؟ بیا هفته بعد باهم بریم انجام بدیم”

” من ایمپلنت دندانم رو مطب دکتر محمدی انجام دادم، حسابی راضیم، بعد ۴ سال هنوز آخ نگفته!”

” جراحی بینیم؟ کار دکتر بشارتی زادست، میدونی که، اونقدر کارش حرفه‌ایه همه بازیگرا میرن پیشش!”

همه این مثال‌ها به یک مسئله اشاره دارند، تبلیغات دهان به دهان، پس برای تبلیغ پزشکی آنقدر خاص و متمایز عمل کنید تا دیگران در خصوص شما صحبت کنند و تجربه‌های مثبتشان را به اشتراک بگذارند.

۲_ تبلیغ در اینستاگرام، معجزه شهرت یک پزشک!

اینستاگرام، پلتفرمی با بیش از یک میلیارد کاربر! از آن جالب‌تر، حدود ۴۶ میلیون از این کاربران ایرانی‌ها هستند! حتی با همین آمار و ارقام ساده هم می‌توان دریافت که اینستاگرام بهترین پلتفرم برای تبلیغ پزشکان است. شما به عنوان یک پزشک می‌توانید صفحه کاری خود در اینستاگرام راه اندازی کرده و با فعالیت مستمر اقدام به جذب مخاطبان و بیماران جدید کنید.

اما چه محتوایی تولید کنیم؟ محتوای صفحه پزشکان می‌تواند هرچیزی در حوزه تخصص آن‌ها باشد. مثلا کلیپ مراحل عصب کشی دندان بیمار، یا کشیدن بخیه‌های بینی، یا اصلا کلیپ رضایت بیماران، چیزی که مهم است اعتبار بالای محتوا و تعاملی بودن آن است.

راستی! شما می‌توانید برای تبلیغات پزشکی علاوه بر حضور در اینستاگرام، صفحه خود را در پیج‌های بزرگتر نیز تبلیغ کنید، مثلا همانند تبلیغ بلاگرها…

۳_ تبلیغات پیامکی، جادوی نوشتن در جذب بیمار!

پیامک‌های تبلیغاتی همان پیام‌هایی هستند که وقت و بی وقت روی صفحه موبایلمان ظاهر شده و هر یک اهداف خاصی دارند.‌ حال اگر همین پیامک‌ها را به روش اس ام اس مارکتینگ و به شیوه خلاقانه ارسال کنید، تاثیر بسزایی در جذب بیماران خواهند داشت.‌

شاید تصور کنید پیامک دیگر مانند گذشته جذاب نیست، اما پیامک‌ها هنوز هم سریع و بیشتر از هر محتوای دیگری خوانده می‌شوند. پس با نگارش یک پیام تبلیغاتی حرفه‌ای می‌توانید مخاطب خود را افسون کنید. حال پیام شما می‌تواند یادآوری تاریخ نوبت به بیمار باشد یا حتی اطلاع رسانی در خصوص تخفیفات و خدمات و … همچنین ارسال پیامک تبلیغاتی جز کم هزینه‌ترین روش‌هاست، در حالی که بازدهی فوق العاده‌ای دارد.

برای آشنایی بیشتر با اس ام اس مارکتینگ پزشکی کلیک نمایید.

۴_ راه اندازی وبسایت و سئو، دو قلوهای افسانه‌ای!

دیگر روش تبلیغ پزشکی راه اندازی وبسایت است. یادتان می‌آید در ابتدای این مطلب گفتیم هرگاه نیاز به پزشک داشته باشید به سراغ گوگل می‌روید؟ در اینجاست که نقش یک وبسایت حرفه برای پزشکان بیشتر به چشم می‌آید. با راه اندازی سایت می‌توانید مخاطبان بیشتری را در سطح گوگل جذب کنید.

اما یک لحظه صبر کنید! راه اندازی سایت به تنهایی کافی نیست، بلکه سئو و بهینه سازی آن است که شما را به نتیجه می رساند و سبب می‌شود در نتایج سرچ بیماران نمایش داده شوید. پس بعد از راه اندازی وبسایت پزشکی‌اتان، مستقیما بروید به سراغ سئو و افزایش رتبه، گفتیم که سایت و سئو دوقلوهای افسانه‌ای و جدانشدنی هستند دیگر!

۵_ ایمیل مارکتینگ، کم هزینه اما موثر!

برای تبلیغات پزشکی می‌توانید از ایمیل نیز کمک بگیرید. با ارسال پیام‌های تبلیغاتی به واسطه ایمیل بیماران، می‌توانید آن‌ها را از وجود خود آگاه کنید، از آن‌ها برای کلیک یا هر اقدامی دعوت کنید، بیماران را از تخفیفات خود مطلع کنید و یا هر چیز دیگری…

مثلا اگر بیمار شما در دو روز گذشته عصب کشی انجام داده است، می‌توانید به او مراقبت‌های بعد از عصب کشی را به واسطه ایمیل ارسال کنید. ایمیل مارکتینگ قطعا برای پزشکان جز بهترین روش‌های تبلیغاتی است، چون کم هزینه بوده و روند اجرای بسیار ساده‌ای دارد.

۶_ اینفلوئنسر مارکتینگ، بهترین راه سرشناس شدن یک پزشک!

برای تبلیغ پزشکی اینفلوئنسر‌ها هم گزینه مناسبی هستند. اینفلوئنسرها افرادی محبوب و تاثیرگذارند که می‌توانند بر حجم گسترده ای از مخاطبان تسلط داشته باشند. شما می‌توانید از اینفلوئنسرها بخواهید برای مطب یا کلینیک تبلیغات انجام دهند.

مثلا اگر پزشک زیبایی هستید، می‌توانید از یک اینفلوئنسر محبوب بخواهید خدمات زیبایی‌اش را نزد شما انجام داده و در مقابل در صفحاتش در شبکه‌های اجتماعی، شما را معرفی و تبلیغ کند اصلا بگذارید یک مثال ساده برایتان بزنم:

دکتر بشارتی زاده را که میشناسید؟ همان پزشک سرشناسی که جراحی بینی نیوشا ضیغمی( بازیگر) را انجام داد. این بازیگر سینما نیز بارها و بارها از خدمات این پزشک در صفحه اینستاگرام خود تبلیغ کرد و باعث شهرت هرچه بیشتر او شد.

یا مثلا دکتر رها رادفر، همان دندانپزشک معروفِ سلبریتی‌ها که از بازیگر و خواننده گرفته تا بلاگر و اینفلوئنسر و …. همه و همه این پزشک را برای دریافت خدمات دندانپزشکی خود انتخاب کرده‌اند. همین مسئله باعث شد مطب این پزشک همیشه شلوغ و پر از بیمار باشد.

این موارد دو مثال ساده برای اینفلوئنسر مارکتینگ بود که نشان داد این روش تا چه اندازه در تبلیغ پزشکی قدرتمند عمل می‌کند.

۷_ تبلیغات چاپی، قدیمی اما همچنان پر بازده!

منظورمان از تبلیغات چاپی همان پخش تراکت و کارت ویزیت و امثال این‌هاست. اما این روش دیگر مثل مانند قدیم‌تر‌ها بازدهی ندارد. پس باید کمی نو آوری به خرج دهید. چگونه؟ با ایده‌های ساده اما جذاب! مثلا می‌توانید هنگام پخش تراکت به بیمار یک ارزش خاص ارائه کنید.

مثلا بگویید با تحویل این تراکت از سوی بیمار به مطب، او می‌تواند از شما ۳۰ درصد تخفیف دریافت کند. یا مثلا روی تراکت عکس خودتان یا لبخند بیمارانتان را چاپ کنید. به هر حال راه‌های خاصی برای ارائه یک تراکت جذاب وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

تبلیغ با تراکت‌ها هنوز هم بازدهی خاص خود را دارد، اما برای این روش باید خلاقانه و متمایز عمل کنید.

نکاتی راهبردی برای موفقیت در تبلیغات پزشکی

حال می‌دانیم تبلیغات را از کجا و چگونه آغاز کنیم. اما نکاتی وجود دارد که دانستن آن‌ها باعث موفقیت هرچه بیشتر شما در تبلیغ پزشکی می‌شود. این نکات چیزی نیستند جز:

  • هدف اصلی خود را مشخص کنید.

هدف خود را از این نوع تبلیغ مشخص نمایید‌. مثلا شاید هدفتان فقط ایجاد آگاهی از برند باشد، یا جذب بیمار یا حتی برندسازی و کسب شهرت، هدفتان هرچیزی که می‌باشد، باید آن را از همان ابتدا مشخص کنید تا بتوانید طبق آن مسیر را طی کنید.

  • پرسونای بیمار را ترسیم کنید.

پرسونای بیماران را فراموش نکنید. عمده بیماران شما چند سال دارند؟ چه مشکل یا عارضه خاصی دارند؟ آقا هستند یا خانم؟ به تخصص شما بیشتر اهمیت می‌دهند یا تجربه‌اتان؟ دوست دارند در مطب خدمات دریافت کنند با در کلینیک و بیمارستان؟

با تحقیقات و بررسی می‌توانید از همه این موارد اطلاع کسب کرده و برای تبلیغات پزشکی بیماران و دغدغه‌های آن‌ها را بهتر بشناسید‌. سپس با یک استراتژی تبلیغاتی متناسب با نیاز آن‌ها، موفق‌تر عمل کنید.

  • رسانه مناسبی را انتخاب کنید.

انتخاب رسانه مناسب برای تبلیغات، جز مهمترین عوامل موفقیت شماست. برای مثال برای برخی پزشکان تبلیغ در اینستاگرام و شبکه‌های اجتماعی بازدهی بهتری دارد، در حالی که گروهی دیگر از پزشکان از تبلیغات تلویزیونی و بیلبورد‌ها و … نتیجه بهتری دریافت می‌کنند. پس در انتخاب رسانه بسیار دقت کرده و این کار را بر حسب اهدافتان انجام دهید.

البته علاوه بر این نکات و اصول، قوانینی نیز برای تبلیغ پزشکی تعریف شده‌اند. برای آشنایی با قوانین تبلیغات پزشکان کلیک نمایید.

  • بودجه مشخصی را تعیین کنید.

بودجه شما برای تبلیغات پزشکی چقدر است؟ آیا آنقدر زیاد است که بتوانید با بازیگران و اینفلوئنسرهای معروف همکاری کنید؟ یا اینکه بودجه‌اتان محدود است و باید به روش‌هایی مثل ایمیل و اس ام اس مارکتینگ‌ اکتفا کنید؟

پس بودجه‌اتان را همان ابتدای کار مشخص نمایید تا بدانید چه روش‌هایی برای شما موثرتر و مناسب‌تر می باشند.

  • و در آخر، آنالیز کردن از خاطرتان نرود.

آنالیز کردن بخش مهمی از تبلیغ پزشکی است و به شما این امکان را می‌دهد که‌ میزان موفقیت هر کمپین تبلیغاتی و بازاریابی را بررسی کنید. در واقع با آنالیز کردن است که می‌توانید از صحیح و اصولی بودن مسیر خود اطمینان یابید و سنجش کنید که تا چه میزان به اهدافتان نزدیک شده‌اید.

پس بعد از هرکمپین تبلیغاتی در زمینه پزشکی، تحلیل و آنالیز دقیقی را انجام داده و هرگز از این مسئله غافل نشوید.

 در پایان این مطلب

و به پایان آمد این دفتر، اما حکایت تبلیغ پزشکی همچنان باقیست و نوبت این است که شما نیز با یک کمپین تبلیغاتی هوشمندانه و هدفمند، به دنیای پر رقابت پزشکان موفق ورود کنید. آن هم یک ورود قدرتمند و موثر با کمک و همراهی مدیـــکال استراتـــژیست!

برای دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان و مجموعه فنی مدیـــکال استراتـــژیست تماس حاصل فرمایید.

5 1 رای
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
1 دیدگاه
بیشترین رأی
تازه‌ترین قدیمی‌ترین
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
تصور کنید همین حالا دچار دندان درد شدیدی شده‌اید و به پزشک نیاز دارید. در اولین مرحله چه می‌کنید؟ بله، احتمالا به سراغ گوگل می‌روید تا بهترین پزشک این حوزه را پیدا کنید. شاید هم با دوستان خود تماس بگیرید و بخواهید یک پزشک متخصص را به شما معرفی کنند.
5 ویژگی سایت پزشکان که سایت هر پزشکی باید و حتما آن‌ها را داشته باشد را با هم می‌خوانیم. طراحی سایت پزشکی کاری تخصصی است و باید به دست متخصصان این حوزه انجام شود. امروزه وب سایت پزشکی پل بسیار مفیدی برای جذب مراجعان جدید و ایجاد وفاداری در مراجعان پیشین است.
ثبت لوکیشن مطب و کلینیک در گوگل مپ  بسیار به حرفهٔ پزشکی یاری می‌رساند. در دیجیتال مارکتینگ پزشکی ثبت لوکیشن می‌تواند به کمک سئو بیاید تا شما و مطب‌تان را همواره در برابر مخاطبان و مراجعان احتمالی قرار دهد. سرچ در گوگل مدتی است که بر اساس مکان اتفاق می‌افتد

راه های ارتباط مستقیم

نگار شیخان مدیر توسعه خدمات

راه های ارتباط مستقیم

مریم ثانی کارشناس مشاوره خدمات

راه های ارتباط مستقیم

شیدا عیدانی مشاور خدمات دیجیتال

نگار شیخان

نگار شیخان
شیدا عیدانی

شیدا عیدانی

سارا نصیری

سارا نصیری

راه های ارتباط مستقیم

نگار شیخان مدیر توسعه خدمات

راه های ارتباط مستقیم

سارا نصیری کارشناس مشاوره خدمات

راه های ارتباط مستقیم

شیدا عیدانی مشاور خدمات دیجیتال